top of page
Zoeken

Bloeien en groeien

Jippie het is lente, er bloeit momenteel van alles, de narcissen, hyacinten en ook de mooie witte en roze bloesem in bomen en struiken. Prachtig, zodra de eerste bloesem begint te bloeien dan is voor mij de lente echt begonnen.


Vorige week was het officiële begin van de lente, ook wel de lente-equinox genoemd, op 20 maart. Het was een prachtige zonnige dag, dan merk je goed dat de dagen weer langer aan het worden zijn. Tijdens de lente (en herfst) equinox zijn de dag en nacht even lang.


In mijn vorige blog had ik het al over de artikelen van inspirerend leven die ik graag lees. Ik deel hier een stukje uit een van hun artikelen:

De lente-equinox is een bijzonder moment. De zon staat nu precies boven de evenaar en de zonnestralen verdelen zich gelijk over beide wereldhelften.

Dag en nacht zijn op deze dag even lang en de verdeling tussen licht en donker is dus gelijk. Astronomisch gezien is dit ook het begin van de lente. Meteorologisch gezien was de lente al begonnen op 1 maart.

De lente-equinox was voor veel oude culturen een belangrijk moment.

Veel bouwwerken zijn precies uitgelijnd op hoe de aarde viel tijdens de

lente-equinox in hun tijd en hebben bijzondere schouwspellen van licht tijdens de lente-equinox.


In sommige oude culturen heeft men het i.p.v. over de lente-equinox over Ostara. Tijdens Ostara wordt natuurlijk het begin van de lente gevierd en ook wedergeboorte en nieuw leven. Ostara wordt vaak in verband gebracht met de Germaanse lentegodin Eostre. Zij stond voor de lente, licht en vruchtbaarheid en terugkeer van leven na de winter. Het Engelse woord voor Pasen, easter, komt van haar naam af. Ostara is één van de acht feesten van het paganistische jaarwiel. Ostara draait om vruchtbaarheid, groei, balans, tussen licht en donker, nieuwe intenties en het ontwaken van de natuur.


En met het begin van de lente glijden we ook altijd het eerste teken van de dierenriem in, de periode van de Ram. Daarmee begint dan het astrologische nieuwe jaar, en is het volgens diverse (spirituele) artikelen pas echt de beste tijd om je nieuwe projecten, dromen of goede voornemens te gaan waarmaken.


Of zoals ze bij inspirerend leven schreven:

Het begin van de lente en het begin van het dierenriemseizoen geeft namelijk de perfecte energie om jouw doelen te manifesteren.

Deze vurige energie kun je deze periode voelen en het kan je activeren om nieuwe dingen te starten en ondernemen. Misschien ben je impulsiever dan normaal, trek je meer je eigen plan en neem je koppige beslissingen.

Het is echt de ideale tijd om nieuwe dingen te starten en volop in een nieuw project te duiken, want je hebt waarschijnlijk weinig last van piekerende gedachten; je gáát gewoon! De start van de lente en het toenemende aantal zonuren helpen hier natuurlijk ook geweldig bij.


Nou als je je nu nog niet geïnspireerd voelt om aan de slag te gaan met wat het ook is dat je al een tijd wil gaan doen, dan weet ik het ook niet meer.

Dit weekend gaat trouwens de zomertijd in, dan zetten we de klok een uur vooruit en maken we de dag gelijk een stuk langer licht. Nog meer daglicht om bij aan de slag te gaan. Lekker hoor.


Ik vind het ieder jaar weer heel bijzonder hoe de bomen en struiken nieuwe knopjes, blaadjes en bloemen krijgen. En er weer bloemen uit bolletjes opkomen. Zo kaal en best dood als alles er in de winter uit ziet, zo bruist het weer van leven en kleur als de lente losbarst. Ik zie wel eens foto's voorbij komen van een plantje dat door een gat in het asfalt omhoog komt. Nog niet zo lang geleden zag ik een foto van een boompje dat in de koker van een stopbord groeide. Geweldig vind ik dat om te zien.



Ik vind het een bewijs van het feit dat wij van alles kunnen willen als mensheid, maar dat de natuur zelf bepaald waar en wanneer het groeit en bloeit.

In het park naast de straat waar ik in woon, hebben ze ongeveer 2 jaar geleden een grote kastanjeboom omgezaagd. Een stukje van de stam hebben ze laten staan. Er groeien inmiddels al allemaal nieuwe twijgjes aan dat stuk stam.

Ik zou bijna er achteraan zeggen, lekker puhh.


Wij (gewone) mensen worden ook al jaren een bepaalde richting in geduwd.

Al decennia lang eigenlijk, we hebben het alleen heel lang niet door gehad.

Want het is en was allemaal in ons belang en voor ons welzijn, tenminste dat willen ze ons graag laten geloven. En de meesten van ons hebben dat inderdaad best lang geloofd. Er zijn nog steeds genoeg mensen die het geloven, en dat is prima. Alles gaat op zijn eigen tijd.


Ik geloof het al een tijd niet meer, dat het allemaal voor ons welzijn is. Er zijn teveel dingen die al jaren niet kloppen voor mijn gevoel en soms ook gewoon compleet onlogisch zijn in mijn beleving. Daar waar ik kan ga ik er met een (grote) bocht omheen en waar dat niet kan, daar zoek ik naar een manier om toch te bereiken en doen wat ik wil, zodanig dat ik zo min mogelijk beperking ondervind van de regels van overheden en instanties.

Het is soms even zoeken, maar nagenoeg altijd wel mogelijk. We zijn tenslotte net zulke creatieve en scheppende wezens als alle andere levende wezens in de natuur. Kijk eens goed om je heen in een bos of gewoon in een dorp of stad,

er zijn zo veel voorbeelden van bomen en struiken die in bijzondere houdingen groeien om toch daar te komen waar ze heen willen.

Laat het een mooi voorbeeld voor je zijn dat alles mogelijk is met een beetje creativiteit.


Wat ga jij allemaal laten groeien en bloeien in jezelf, je tuin, je leven of in je omgeving? Niet twijfelen of iets wel haalbaar is, gewoon stap voor stap te werk gaan. Of centimeter voor centimeter om in de vergelijking met de bomen en struiken te blijven. Droom je leven, en leef die droom.

Niet wachten op rustigere tijden, droom er nu al op los en laat die dromen tot bloei komen. Ik weet zeker dat je het kan.


Liefs Marisol


 
 
 

1 opmerking


Ed Kingma
Ed Kingma
28 mrt

Beste Marisol, je hebt weer een geweldig inhoudelijk stuk geschreven. Altijd al leefde ik naar de Lente toe, voor zoals jij dat beschrijft de nieuwe groei en bloei. Ook de steeds vrolijker wordende Mens om je heen, na de donkere en kale Winter periode en weer een heerlijke tijd tegenmoet mogen zien. En ja, De regeringen, Wereld leiders en de 1% Elite die het echt voor het zeggen hebben. Zien de Volkeren als domme volgers, wat ook nog helaas ten dele waar is. Zij hebben het gevoel en emphatie verloren en gaan steeds geraffineerder te werk. Maar de lente en het nieuwe leven, kunnen zij ons NIET afnemen. Groeten van Ed Kingma.

Like

Blijf op de hoogte

Bedankt voor je aanmelding op onze nieuwsbrief!

bottom of page